Béatrice Roy, docent Frans, Calvijn

Sinds september 2012 ben ik met veel plezier werkzaam bij Calvijn als Docent Frans. Wat heb ik daarvoor gedaan? Ik ben Française en ben opgegroeid in Parijs. Toen ik mijn ‘baccalaureaat’ op zak had heb ik een hbo-opleiding toerisme gedaan.

Daarna heb ik een jaar op een High school in de Verenigde Staten gewerkt waar ik doceerervaring opgedaan heb.

Mijn hele familie zit in het onderwijs en ik had  me voorgenomen iets anders te gaan doen! Er kwam een baan vrij op het Franse consulaat in Rotterdam en ineens zat ik in de trein richting Rotterdam, terwijl ik maar een paar woorden Nederlands kende. In het dagelijkse leven heb ik vervolgens de taal geleerd en daarna heb ik jaren in de reiswereld gewerkt. Na een aantal jaren ben ik naast mijn baan in het toerisme in het volwassen onderwijs gaan werken. Ik  gaf Franse les aan medewerkers van verschillende bedrijven.

Omdat ik les geven leuk vond besloot ik om naast mijn werk mijn bevoegdheid docent Frans te halen. Het contact met de jongeren tijdens mijn stages trok me en ik besloot volledig voor het onderwijs te kiezen. Ik vind er veel voldoening in. Ik heb bij een aantal scholen gewerkt en ben blij dat ik nu bij Calvijn mag werken.

Wat me opviel bij Calvijn is dat een aantal personeelsleden ook buiten het onderwijs werkzaam zijn geweest. Persoonlijk vind ik het van belang dat ik ervaring buiten het onderwijs heb. Daardoor heb ik het gevoel de leerlingen beter voor te kunnen bereiden op de uitdaging die hen in ‘de maatschappij’ wacht.

Wat ik prettig vind bij Calvijn is de fijne sfeer waar christelijke normen en waarden zijn, de goede samenwerking met collega’s en de goede sfeer. Ook bevalt het me dat wij als docenten veel uitwisselen wat didaktiek betreft. Niet alleen binnen Calvijn maar ook binnen Stichting CVO-AV wordt het volgen van cursussen gestimuleerd. Zo blijf je je als docent ontwikkelen!

Het feit dat er een smartboard in bijna ieder lokaal is ervaar ik als heel prettig. Ik word hierdoor gestimuleerd om nieuwe media in de les te gebruiken. Dit is de toekomst en het sluit aan bij de wereld van de leerlingen die er mee geboren zijn. Bij het doceren van een taal is een smartboard handig want het maakt het mogelijk de cultuur van de taal het klaslokaal in te halen. Ook kan er spelenderwijs gewerkt worden.  Wij krijgen als docent bij Calvijn veel ruimte, hoeven ons niet alleen aan een bepaalde methode te houden, maar mogen ook allerlei actuele digitale materialen gebruiken. Dit verhoogt de motivatie van de leerlingen.

Wat ik fantastisch vind is om te zien hoe een ‘brugger’ van ‘nul’ kennis, aan het einde van het eerste jaar al aardig wat kan begrijpen en korte dialogen kan maken. Wij gebruiken voertaal = doeltaal om het spreken van de doeltaal te stimuleren. Dit betekent dat simpele dagelijkse dingen in het Frans worden geformuleerd. De leerlingen leren de taal op die manier sneller en overwinnen de angstdrempel om te spreken.